In deze beginfase van Round Stories delen we ook graag wat werk dat tot stand kwam voor de oprichting. Martin was als creatief copywriter van MCR. Reclamebureau. betrokken bij verschillende positioneringstrajecten. Zo ook bij Yes Telecom. Omdat het eindresultaat een intern document is, kunnen we het hier helaas niet delen. Wat we wel kunnen doen, is uitleggen hoe het tot stand kwam om vervolgens in gesprek te gaan of een vergelijkbaar traject voor jouw organisatie interessant is.
Yes Telecom had haar visie, missie en merkwaarden al redelijk op papier, maar de losse zinnen misten scherpte en kracht. We interviewden daarom medewerkers uit verschillende lagen van het bedrijf. We schreven vervolgens een kernverhaal waaruit het karakter van Yes Telecom duidelijk naar voren kwam, en waarbinnen de missie, visie en waarden een logische plek kregen.
Deze case is niet uniek. Veel bedrijven stoeien met hetzelfde. Alleen de termen visie, missie, waarden en kerncompetenties kunnen al zorgen dat medewerkers afhaken. Toch is het heel krachtig om ze te vinden. De uitdaging waar Round Stories mee helpt, is om ze tot leven te wekken door middel van storytelling. De losse formuleringen krijgen een logische plek in een groter verhaal. Door het verhaal een sterke spanningsboog mee te geven, is het makkelijk leesbaar, beter te onthouden en goed door te vertellen.
In het geval van Yes Telecom bleek dit ook het geval. Het kernverhaal helpt medewerkers van Yes Telecom om de missie, visie en waarden beter te begrijpen, te onthouden en in de praktijk te brengen. Het verhaal diende bovendien als basis voor de externe communicatie. Op basis van het verhaal formuleerden we een krachtige en voor klanten relevante merkbelofte, waaruit we een reclamecampagne ontwikkelden.
Ook behoefte aan creatieve storytelling om je bedrijfskern (missie, visie, waarden, etc.) uit te dragen binnen je organisatie? Of om de vertaalslag te maken naar een externe reclamecampagne? Neem dan contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek.