Back Facebookviral

Facebookviral

Den Haag Doet

Een krachtig middel voor storytelling is film. Dé verhalenvertellers van de 20e en 21e eeuw zijn misschien wel de regisseur en de scriptwriter. Een verhaal kan door gebruik van de juiste beelden veel dieper binnenkomen. Al is de uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' wat ons betreft wat overtrokken. Beelden zijn, net als woorden, een middel; beide staan in dienst van het verhaal. De belangrijkste vraag is dus: wat heb je te vertellen?

Tijdens zijn werkzaamheden als creatief copywriter bij MCR. Reclamebureau. in Den Haag, was Martin, oprichter van Round Stories, betrokken bij de totstandkoming van meerdere animaties en campagnefilms. Zo klopte Den Haag Doet aan bij MCR voor de promotie en positionering van denhaagdoet.nl, een platform dat vraag en aanbod op het gebied van vrijwilligerswerk bij elkaar brengt. De meetbare doelstelling van de campagne: binnen een jaar duizend nieuwe inschrijvingen.

Veel campagnes voor gemeenten en stichtingen bestaan uit posters verspreid door de stad met daarop bijvoorbeeld een interessant portret in combinatie met een interessante header in de trant van 'Ik doe het al. Doe jij het ook? Ga naar denhaagdoet.nl'. Met een beperkt budget is dit verleidelijk, maar we stelden onszelf de vraag: Is dit wel de beste manier om mensen naar een website te leiden? Omdat inschrijven online gebeurt, wilden we mensen online, één klik verwijderd van inschrijving, raken.

We ontwikkelden een verhaal voor een voice over, op basis waarvan de beelden werden geschoten. Leidende gedachte: je kunt van een afstandje proberen Den Haag te begrijpen en uit te pluizen om er deel van te worden, maar de enige manier om Den Haag écht te beleven, is overgave. Kopje onder in je stad. Iets van jezelf aan de stad geven. Het verhaal raakte het hart van vele 'Hagenaars en -nezen' en vergrootte hun bereidheid zich voor de stad in te zetten.

Dat blijkt wel uit de cijfers. Op Facebook 114.032 videoweergaven, 13.866 likes, comments en shares, en het belangrijkste: zeer veel bekendheid voor het nieuwe platform en 2.758 nieuwe inschrijvingen.

Veel animaties en bedrijfsfilms missen een sterk en geloofwaardig verhaal, omdat de vraag 'Wat willen we eigenlijk zeggen?' te weinig aandacht krijgt, of omdat er alleen gekeken wordt naar mooie beelden, zonder dat de successie van beelden een verhaal vertelt. Er wordt gewerkt met cameramensen en animatoren, maar niet met scriptwriters. Round Stories helpt je om erachter te komen wat je wilt zeggen en met een sterk script, en begeleidt vervolgens de productie van de animatie of productie. Interesse? Neem contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek.